Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2008

Τα ενδιαφέροντα των νέων στην εργασία

Τα ενδιαφέροντα των νέων στην εργασία


Οι νέοι άνθρωποι εργάζονται σήμερα για διαφορετικούς λόγους. Στο απλούστερο επίπεδο αναγκών, υποθέτει κανείς πως εργάζονται για την επιβίωση και για κοινωνικούς λόγους. Κι όμως οι ανθρώπινες σχέσεις, η επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη και πολλά άλλα στοιχεία, συνθέτουν το προφίλ των ενδιαφερόντων των νέων εργαζομένων.

Ταυτότητα της έρευνας: Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το μήνα Οκτώβριο του 2007, με τη μέθοδο του δομημένου ερωτηματολογίου, με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και του internet. Σε αυτή συμμετείχαν, 1.200 νέοι εργαζόμενοι ηλικίας 20-29 ετών, από Αθήνα, Βόλο, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Πάτρα και Πειραιά.

Σκοπός της έρευνας: Σκοπός της έρευνας αυτής είναι να εντοπίσει προσανατολισμούς και στόχους που είναι σημαντικοί για τους νέους εργαζόμενους.

Ευρήματα:

1.ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΝ ΜΟΥ ΠΑΡΕΧΕΙ Ή ΟΧΙ :
Α. Εργασιακή ασφάλεια, υψηλές αποδοχές και πρόσθετες παροχές (62%)
Β. Σαφή αναγνώριση των επιτευγμάτων μου (38%)
2. Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΕΙΝΑΙ :
Α. Ενδιαφέρον, υπευθυνότητα και προσωπική πρόοδος (41%)
Β. Η εξασφάλιση υψηλού βιοτικού επιπέδου, δηλαδή επαρκούς
μισθού, ευχάριστου τρόπου ζωής και άνεσης (59%)
3.ΘΑ ΗΜΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ :
Α. Υπήρχαν συχνές διενέξεις ή δεν είχα φίλους (31%)
Β. Δούλευα υπό συνθήκες πίεσης για να ολοκληρώσω τη δουλειά μου και δεν είχα αρκετό καιρό για διαλείμματα για καφέ, για φαγητό ή για να σχολάσω στην ώρα μου (69%)

4.Η ΠΙΘΑΝΟΤΕΡΗ ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΜΕ ΕΚΑΝΕ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΩ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΩ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΘΑ ΗΤΑΝ ΟΤΙ :
Α. Θα ήταν μια δουλειά ‘υψηλού κινδύνου’, όπως μια δουλειά που δε θα μου παρείχε επαρκή προστασία (48%)
Β. Θα έπρεπε να δουλέψω μόνος μου χωρίς συνεργάτες με τους οποίους θα μπορώ να μιλώ και να μοιράζομαι τη δουλειά (52%)

5.ΕΙΝΑΙ ΕΞΙΣΟΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟ ΑΝ ΜΟΥ ΠΑΡΕΧΕΙ Ή ΟΧΙ :
Α. Ελευθερία, αυτονομία ή ανεξαρτησία και την ευκαιρία να κάνω αυτό που νομίζω σημαντικό (62%)
Β. Αναγνώριση των επιτευγμάτων μου από τους άλλους (38%)

6.ΑΝ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΩ ΝΑ ΔΕΧΤΩ Ή ΝΑ ΑΠΟΡΡΙΨΩ ΜΙΑ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΣΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΚΑΤΑ ΠΟΣΟ :
Α. Η αποδοχή της δουλειάς θα αποτελούσε ρίσκο γιατί δεν θα ήμουν εξοικειωμένος με τη δουλειά ή την κατάσταση (46%)
Β. Θα ήμουν ελεύθερος να κινηθώ σε νέους τομείς δραστηριότητας και να είμαι περισσότερος δημιουργικός (54%)

7.ΘΑ ΔΟΥΛΕΥΑ ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΕΔΙΔΑ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ :
Α. Θα μπορούσα να κερδίζω αρκετά χρήματα που θα μου παρείχαν υψηλότερο βιοτικό επίπεδο και ευχάριστο τρόπο ζωής (69%)
Β. Η δουλειά και οι στόχοι της θα ήταν σαφώς καθορισμένοι ώστε να ξέρω τι θα περίμεναν από μένα (31%)

8.Η ΟΡΕΞΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΘΑ ΔΕΧΟΤΑΝ ΣΟΒΑΡΟ ΠΛΗΓΜΑ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ :
Α. Αισθανόμουν ότι δε χρησιμοποιώ τις πραγματικές μου ικανότητες, τα προσόντα ή τα ταλέντα μου (72%)
Β. Δε θα μπορούσα να ανταμειφθώ για τις επιτυχίες μου (28%)

9.ΑΝ ΠΟΤΕ ΑΠΟΦΑΣΙΖΑ ΝΑ ΖΗΤΗΣΩ ΜΕΤΑΘΕΣΗ Ή ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΩ ΕΝΑΝ ΕΡΓΟΔΟΤΗ, Η ΠΙΟ ΠΙΘΑΝΗ ΑΙΤΙΑ ΘΑ ΗΤΑΝ ΟΤΙ :
Α. Η δουλειά δεν θα μου επέτρεπε να κερδίζω αρκετά χρήματα για να ικανοποιώ τις ανάγκες μου (63%)
Β. Ήταν μια δουλειά ‘υψηλού κινδύνου’ όπως, για παράδειγμα, δουλειά με ανειδίκευτους ανθρώπους, ανεπαρκή εξοπλισμό ή σχεδιασμό (37%)

10.ΑΝ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΩ ΝΑ ΔΕΧΤΩ Ή ΝΑ ΑΠΟΡΡΙΨΩ ΜΙΑ ΠΡΟΑΓΩΓΗ, ΘΑ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΣΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ :
Α. Δε θα συμπαθούσα τους νέους μου συνεργάτες τόσο όσο τους τωρινούς μου συνεργάτες (56%)
Β. Η αποδοχή της δουλειάς θα αποτελούσε ρίσκο γιατί για ένα διάστημα θα ήμουν αβέβαιος ως προς το τι θα έπρεπε να κάνω(44%)

11.ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΣΕ ΑΝΤΑΜΕΙΒΕΙ ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ :

Α. Ανταμείβει τις καλές μου επιδόσεις. Η αναγνώριση, δηλαδή, από τους άλλους μιας δουλειάς που έκανα καλά (33%)
Β. Μου παραχωρεί την ελευθερία να εργάζομαι κατά τον τρόπο που θέλω (67%)

12.ΘΑ ΔΟΥΛΕΥΑ ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΕΔΙΔΑ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ :
Α. Η ομάδα των συνεργατών θα αποτελούσε ένα συνεκτικό σύνολο και όπου θα μοιραζόμασταν όλοι ευχάριστες στιγμές και θα είχαμε καλές σχέσεις μεταξύ μας (52%)
Β. Η διεύθυνση θα μας αντάμειβε ανάλογα με την προσφορά μας (48%)

13.ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΚΑΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΚΛΙΜΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΥ:
Α. Ενισχύει τον αυτοσεβασμό μου: δηλαδή, η αναγνώρισή μου από τους άλλους ως αποδοτικού εργαζόμενου ή ως ενός από τους καλύτερους (19%)
Β. Προέρχεται από τη δουλειά μέσα σε μια φιλική ατμόσφαιρα συνεργασίας (81%)

14.Η ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΟΥ ΘΑ ΔΕΧΟΤΑΝ ΙΣΧΥΡΟ ΠΛΗΓΜΑ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ:
Α. Δεν υπήρχε καμία αναγνώριση της προσφοράς μου (53%)
Β. Θα ήμουν μόνος ή απομονωμένος από τους άλλους (47%)

15.Η ΠΙΘΑΝΟΤΕΡΗ ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΜΕ ΕΚΑΝΕ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΩ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΩ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΘΑ ΗΤΑΝ:
Α. Το γεγονός ότι δούλευα μόνος και δεν είχα κανέναν να κουβεντιάσω ή να μοιραστώ μαζί του τη δουλειά (49%)
Β. Ήταν δύσκολο να ανταμειφθώ για την προσφορά μου (51%)

16.ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Α. Βασίζεται στη γνώση ότι αυτό που πρέπει να κάνω στη δουλειά μου είναι σαφώς καθορισμένο (74%)
Β. Βασίζεται στην πεποίθηση ότι η συμβολή μου στον οργανισμό αναγνωρίζεται πλήρως (26%)

17. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΑΜΒΑΝΩ ΥΠΟΨΗ ΜΟΥ ΤΟ ΕΑΝ ΜΟΥ ΠΑΡΕΧΕΙ Ή ΟΧΙ:
Α. Ευκαιρίες για μια αρκετά γρήγορη εξέλιξη με βάση την προσφορά μου (55%)
Β. Επαρκής αποδοχές ώστε να ικανοποιώ τις δικές μου ανάγκες και τις ανάγκες της οικογένειάς μου, να μπορώ δηλαδή να διατηρώ ή να βελτιώνω το βιοτικό μας επίπεδο (45%)

18.ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΑ ΜΕΙΩΝΟΤΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ:
Α. Θα δούλευα υπό συνθήκες πίεσης και πολύ εντατικών ρυθμών, με αποτέλεσμα να αισθάνομαι άγχος και δυσφορία (51%)
Β. Το περιβάλλον και η δουλειά δεν θα ήταν σαφώς καθορισμένα και προδιαγεγραμμένα (49%)
19.ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΟΥ ΘΑ ΜΕΙΩΝΟΤΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ:
Α. Οι ικανότητές μου στη διεύθυνση και την επίβλεψη της εργασίας δε θα αναγνωρίζονταν ιδιαίτερα από τον προϊστάμενο μου (64%)
Β. Θα δεχόμουν ισχυρή πίεση για να δουλέψω πολύ εντατικά και θα είχα λίγο χρόνο για να χαλαρώσω και να συγκεντρωθώ στους δικούς μου στόχους (36%)

20. Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Α. Προέρχεται από τις κοινωνικές πλευρές της εργασίας, δηλαδή την ευκαιρία να αποτελώ άξιο μέλος μιας ομάδας και να είμαι επιθυμητός ως προσωπικότητα (30%)
Β. Με απαλλάσσει από την ανασφάλεια παρέχοντας μου μισθό, bonus, επιδόματα, αυτοκίνητο, κ.λ.π. (70%)

21. ΘΑ ΔΟΥΛΕΥΑ ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΘΑ ΑΠΕΔΙΔΑ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ:
Α. Θα είχα την ευκαιρία να επηρεάσω άλλους ανθρώπους για να πετύχω αύξηση της απόδοσης (57%)
Β. Ο κίνδυνος απόλυσης ή ανασφάλειας θα ήταν μικρός (43%)

22. ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΜΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΟΥ ΘΑ ΜΕΙΩΝΟΤΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΟΥ:
Α. Θα αισθανόμουν ότι δεν ανέπτυσσα τα πραγματικά μου προσόντα, τα ταλέντα ή τις ικανότητές μου (41%)
Β. Οι συνάδελφοι μου θα ήταν απόμακροι και μοναχικοί και δεν επιζητούσαν ειλικρινή φιλία (59%)

23.ΟΤΑΝ ΜΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΘΕΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΩ ΑΝ:
Α. Η δουλειά απαιτεί περισσότερο χρόνο, δουλειά και ένταση εκ μέρους μου και περιορισμό του χρόνου που διαθέτω στην προσωπική μου ζωή (72%)
Β. Η δουλειά μου επιτρέπει να κάνω αυτό που εγώ αντιλαμβάνομαι ότι πρέπει να γίνει, να εξερευνήσω νέους τομείς και να κάνω περισσότερο δημιουργική ή καινοτόμο εργασία (28%)

24.ΟΤΑΝ ΜΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ΕΑΝ:
Α. Η αποδοχή της δουλειάς θα αποτελούσε ρίσκο για μένα και αν πιθανώς έθετε σε κίνδυνο ότι είχα επιτύχει μέχρι τότε (51%)
Β. Η δουλειά θα μου επέφερε πρόσθετη πίεση και θα περιόριζε το χρόνο που θα μπορούσα να διαθέσω για τις ασχολίες που με ευχαριστούν (49%)

25.ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

Α. Προέρχεται από την κατοχή μιας ηγετικής θέσης σε μια ομάδα με σκοπό την εκπλήρωση των στόχων της εργασίας (47%)
Β. Αντανακλά άμεσα τους βασικούς λόγους για τους οποίους δουλεύουμε, όπως χρήματα, ευχάριστος τρόπος ζωής, ωραίο σπίτι, αυτοκίνητο, διακοπές και γενικά «απολαύσεις» της ζωής (53%)

Σχολιασμός της Έρευνας: από τον Βασίλη Γαλάνη

Είναι μια ακόμη μεγάλη έρευνα, που έρχεται να δώσει απαντήσεις για τους προσανατολισμούς της νέας γενιάς των εργαζομένων, τις αξίες τους και τις προτεραιότητές τους. Σκοπός της έρευνας ήταν να εντοπίσει τη δύναμη των διαφορετικών προσανατολισμών στην εργασία και τα κίνητρα των νέων ανθρώπων. Μέσα από την έρευνα αυτή μπορεί κανείς να δει τις προσδοκίες, τις ελπίδες, τη νοοτροπία και τους προσωπικούς στόχους των νέων για ορισμένα χαρακτηριστικά της εργασίας. Η έρευνα αυτή μας επέτρεψε να προσδιορίσουμε τη δύναμη έξι διαφορετικών προσανατολισμών στην εργασία και να προσδιορίσουμε τα στοιχεία που συμβάλλουν και αντανακλούν τον κάθε προσανατολισμό. Οι απαντήσεις τους άλλωστε δείχνουν τα στοιχεία εκείνα που θεωρούν σημαντικότερα στην εργασία και βεβαίως τους προσωπικούς τους στόχους καθώς και τομείς ενδιαφερόντων που ενδεχομένως να έχουν εκπληρωθεί ή να συγκρούονται μεταξύ τους.
Η έρευνα αυτή μας επέτρεψε να διακρίνουμε «έξι φυλές» εργαζομένων:
1.Αυτούς που επιζητούν την άνεση στον εργασιακό χώρο («Οι άνετοι»)
2.Αυτούς που επιζητούν μια πιο σαφή διάρθρωση και δομή («Οι συντηρητικοί»)
3. Αυτούς που επιζητούν σχέσεις («Οι κοινωνικοί»)
4.Αυτούς που επιζητούν δύναμη («Οι εξουσιαστές»
5.Αυτούς που επιζητούν αναγνώριση ( «Οι φιλόδοξοι»)
6.Αυτούς που επιζητούν αυτονομία («Οι αυτόνομοι»)
Το μεγαλύτερο ποσοστό (άνω του 51%), συγκεντρώνουν σύμφωνα με την έρευνα αυτή, οι φυλές των άνετων, των κοινωνικών και των φιλόδοξων με σειρά ιεράρχησης.

Για περισσότερη επικοινωνία:
e-mail: vasgalanis@gmail.com